Výrobce Avia
Avia je český (resp. československý) výrobce letadel a nákladních automobilů a jejich dílů, aktivně působící v letech 1919 až 2013.
Společnost založili 19. června 1919 inženýři Pavel Beneš a Miroslav Hajn jako společnost pro opravy a výrobu letadel – název Avia byl odvozen od Klubu aviatiků, jehož byli oba členy. Po úvodním působení s osmi dělníky v pronajatých prostorech ve Vysočanech a později v Holešovicích se prudce rozvíjející společnost, už s 350 zaměstnanci, roku 1929 stala součástí koncernu Škoda a došlo k výstavbě nových vlastních provozů v Praze–Letňanech, kam se roku 1931 definitivně přestěhovala. Po II. světové válce byl koncern Škoda uměle rozdroben a Avia se stala samostatným podnikem v rámci trustu Československých závodů automobilových a leteckých. Roku 1961 se spojila Avia s automobilkou Praga (tehdy zvané Automobilové závody Klementa Gottwalda) a vznikly tak Automobilové závody Letňany se závody v Brně–Horních Heršpicích (pozemek továrny později překatastrován do nového katastrálního území Štýřice), Ivančicích a ve slovenské Žilině. Později z nich vznikl Oborový podnik Avia Letňany.
Po roce 1989 přišla francouzská státní automobilka Renault s nabídkou úvěru z francouzského státního rozpočtu na dovoz nového výrobního zařízení (asi zase z Francie) a možností splácet úvěr hotovými výrobky. Začátkem roku 1992 podepsala Avia a Mercedes-Benz prohlášení o záměru spolupráce při výrobě užitkových vozidel (podobné prohlášení podepsal Mercedes-Benz s automobilkou LIAZ a snažil se k tomu přimět i automobilku Tatra). Podmínkou spolupráce ale bylo zavedení cla ve výši 40% na dovoz užitkových automobilů, osvobození od cel pro dodávky firmy Mercedes-Benz a daňové prázdniny po dobu deseti let u nás[3]. To bylo nepřijatelné. Avia byla privatizována českými subjekty.
Pro další rozvoj firmy pak vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia, roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. Pro stále ztrátové hospodaření rozhodl indický vlastník v roce 2013 o úplném přesunu výroby do Indie a o rozprodeji všech výrobních aktiv v ČR.
V dubnu 2016 Avii koupila průmyslová skupina Czechoslovak Group, ročně chce v Letňanech vyrobit 200 až 300 nákladních vozů. Přestože nové Avie budou určitě vyráběny v Praze, není jisté zda tu výroba zůstane, možné je větší propojení s Tatrou či některé jiné z firem Czechoslovak Group.
Naposledy dekódované VINy výrobce
Podívejte se na poslední poptávky a vyzkoušejte nás také. Vše je zcela zdarma.
Víte, kde najdete nejlevnější benzin ve svém okolí? My ano. Vyzkoušejte naše vyhledávání čerpacích stanic podle adresy nebo místa, kde se právě nacházíte.
Chcete jezdit? Musíte jezdit? Jezdíte! Auto je dnes skoro nutnost. Přinášíme tipy a triky, jak jezdit levněji. Tipy pro řidiče, ceny pohonných hmot, alternativní pohony. A cenové žebříčky aut v rozličných... Více
Napsali jsme
- Problém s pojišťovnou? Zkuste ombudsmanku. Vysvětlíme, jak na to
- Vejtřaska, embéčko, Tatra, Avia. Jak se vyznáte v historii českých aut?
- Není výjimečné, když cena odtahu přesáhne hodnotu auta, říká expert pojišťovny
- S elektrokolem na výlet do ciziny? Pozor na změnu v pojištění
- Vylepšete si havarijní pojištění. Co je GAP a allrisk (3 reakce)
- Změny v povinném ručení. Nový zákon definitivně prošel (1 reakce)
- Nový rok ve vaší peněžence. Velký přehled změn
- Perličky z pojišťoven. Kance trefil, býka nerozdojil
- Nehod elektrokoloběžek přibývá. Majitelé je budou muset pojistit
- Změny v povinném ručení. Nový zákon podpořila vláda